Jag reparerar en AGA Orkester, del 2

AGA kondensatorbytt underifrån

Nu är AGA:n kondensatorbytt! De gula runda är de nya kondensatorer som ersatt de gamla papperskondensatorerna som säkerligen hade ändrat åtskilligt i värde. Längst ned till höger ser ni en platt orange sak, det är en skyddskondensator som sitter i anslutning till en ingång eller som avkoppling till jord. Appraten är nämligen en allströmsapparat och då finns det risk för att chassiet blir spänningsförande. Av den anledningen måste alla yttre förbindelser till jord vara anslutna via en Y2-märkt specialkondensator. På sina ställen, mellan fas och nolla vid nätdelen, sitter X2-märkta kondensatorer. Utan dessa finns viss risk för att man kan få en stöt om kondensatorn sulle haverera.

Förutom kondensatorer finns det gott om vitrohm-motstånd och dessa är ytterst opålitliga. Vissa har ändrat rejält i värde, andra leder inte strömmen alls. I nästa steg skall jag byta ut dem också. Efter att ha bytt kondensatorer kunde jag konstatera att apparaten fungerar, men svagt. Troligtvis är det just motstånden som är boven, men säker kan man ju aldrig vara.

AGA skallina

Linan till skaldrivningen hade gått sönder. Den i metall som går mellan det stora hjulet och skalvisaren var felfri, men den i textil som går mellan det stora hjulet och skalratten var av. Jag ersatte den med grovvarptråd och nu fungerar ratten som den skall. Tack ch lov fanns den fjäder som spänner linan kvar så det hela var lätt fixat när jag väl listat ut hur jag skulle komma åt det stora metallhjulet (bort med radioskalen som jag i samma veva passade på att tvätta).

9 thoughts on “Jag reparerar en AGA Orkester, del 2

  1. Oh du lycklige man som kan göra sånt här! Snyggt t o m inuti. (varför kan man inte se kommentarerna på bloggen längre? ibland syns dom, ibland står det att det finns ett antal men dom kommer inte fram om man klickar och då ser man ju förstås inte ev svar heller)

  2. Många halvgamla kommentarer har försvunnit tyvärr! Mycket tråkigt.

    Ja, det är farligt, ty detta är en allströmsapparat och chassiet kan vara ledande. Man får ha handskar och vara försiktig

  3. Fantastiskt! Jag har haft turen (oturen?) att ha kommit över ett sådant grammofonverk som verkar sitta i din AGA Baltic Orkester! Köpte den på nätauktion av en person som ärvt den och påstod sig ha kunnat konstatera att det var liv i den rent elektriskt. Detta har jag inte ännu vågat prova själv, därtill ser det elektriska lite för riskabelt ut för mig som relativt oinvigd. Nu har jag turen att några elever på skolan där jag jobbar är entusiastiska anhängare av gammal mekanik, även den här skivbytaren väckte stort intresse, och jag har goda förhoppningar…
    Jag följer med stort intresse dina reparationsrapporter, och även många av dina andra mycket trevliga trådar! Roligt att jag lyckades hitta din sajt!

    1. Jag har 3 verk! Ett av dem har safirnål vilket var väldigt ovanligt vid den tiden.
      Den är inte speciellt komplicerad. Börja med att byta det gummi som motorn är upphängd i. Om den är avsedd för både lik- och växelström måste man vara försiktig annars kan man få en stöt när man vidrör motorn so skall vara väl isolerad från bottenplattan.

Leave a Reply to Friedrich Baihofer Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *