Angående planerna för västra city

I dagens SvD kan man läsa om planerna för det västra cityområde som idag i princip helt består av järnvägsspår.

När man idag sätter sig på norrlandståget passerar man Klara strand och Vasastaden, innan man lämnar innerstaden. Stockholm vattens orangeröda komplex från susar förbi, tätt följda av Atlasområdets 20-talshus, innan det västra av Birkastan, i form av enkla jugendhus, avslutar innerstadsbebyggelsen.  I framtiden är det inte omöjligt att hela denna sträcka kommer att bebyggas och då kommer denna västra siluett att genomgå en dramatisk förändring, då helt nya hus kommer att kanta Klara strand.

Bra att man utnyttjar den mark som faktiskt finns tycker jag, men nog skär det lite i hjärtat om Vasastans tidiga 1900-talshus helt skall förbyggas. Som jag förstår det av det förslag som ligger, är det en förutsättning att bygga riktigt höga hus. Något annat sätt att få ekonomi på projektet verkar intefinnas, då överbyggnad av spårområden kostar stora pengar (inte minst för att isolera från störningar).

Jag har också svårt att vara helt fördömmande.  Det mesta i vår stad är faktiskt reultatet av en hårdhänt skövling av gamla malmgårdar senare bebyggelse. Det får man inte glömma. Inte minst husen på Kungsklippan och i kvarteret Marmorn är ett exempel på ett projekt som helt förändrat stadsbilden.

4 svar på “Angående planerna för västra city”

  1. Så länge husen som byggs framför de befintliga blir ungefär lika vackra så är väl ingen skada skedd. Då krävs dock nya tankegångar bland de som bestämmer utformningen på husen. Om husen byggs i den stil som dominerar i nuläget så blir ingen glad. Det kommer antagligen innebära helt grå fasader, möjligtvis med inslag av något vitt och svart… Faktum är ju att inte något som byggts sedan 30-talet är lika estetiskt omtyckt av folk flest som det som byggdes kring sekelskiftet, så oddsen är tyvärr inte goda.

    Dock kan projektet ur stadsbyggnadssynpunkt säkert bli bra om man skapar en blandad stad med riktiga gator och stråk. Den får dock gärna innehålla andra färger än olika nyanser av grått och andra linjer än de helt raka.

  2. Ja, men då är frågan vad som ÄR snyggt. Det är ett knepigt kapitel. Nutidsarkitektur verkar ha svårt att bli accepterad och det är synd. Nu byggs det väl rätt mycket trist idag och vad det beror på vet jag inte. Man kan också fråga sig vad som är att bygga modernt.

    Vad det gälelr utrymmet så verkar det bli lite trångt på sina ställen. Alltför slutna fasader i kombination med en smala gata ger visserligen stadskänsla, men det blir mörkt. Bättre då att dela upp huskropparna, eller kombinera höga och låga. I det här läget kan jag inte tänka mig att det finns några detaljerade förslag.

  3. Vad gäller utsikten hoppas jag på att området runt spåren mellan Tomteboda och Blåkulla kommer få ordentlig stadsbebyggelse, med intressant arkitektur. Det är ju en naturligt följd av att stan växer.

    I så fall kan man skåda den vackra staden från tåget.

  4. Ja, men jag undrar om planerna sträcker sig så långt. När nu Norra stationsområdet skall byggas, vore det naturligt att även ta med den biten. Det borde bli ett mycket stort område, vilket är bra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *