Ny bil i vår?

Då och då fundrar jag påatt byta bil, dvs köpa något mindre och mindre bensinslukande. Egentligen borde jag köpa mig en Opel Rekord av årsmodell 1953-633. Under dessa år fanns Rekorden i tre helt olika karosser som alla var amerikanare i miniatyr. Tyskamerikanare brukar jag kalla dem. Lustigast är nog årsmodellerna 1958-60 som är en sorts nerkrymt Buick. Motorerna är mycket klena och bensinförbrukningen nästan försumbar. Dessutom har bilen onekligen charm.

7 thoughts on “Ny bil i vår?

  1. Ja den är inte så dum. är dock svag för karossen som kom efter, P3:an som ser ut som en T-bird 61-63. Taunusar är över lag rätt ovanliga vet inte om det beror på att det fanns färre eller om de rostade ännu mer än oplarna.

  2. Ja, smaken är som baken. Jag gillar sent 50-tal av 17m. Kan bero på att det var min allra första bil och att man har en del minnen från den.Det står en sådan i mitt garage sedan våren 2010. Jag cruisar och njuter.
    Tyskarna kallade den för Barocktaunus pga de “vulgära” linjerna. Efterföljaren, som du gillar, kallades för Badewanne (badkar). Motorn och annat var detsamma, men linjerna helt annorlunda. Det var “förnuftets” linjer som gällde då.
    Av Babyamerikanaren 17M 1957-60, tillverkades c:a 277,000 och dubbelt så många av efterföljaren. I Sverige finns idag ett 30-tal i trafik av babyn och jag skulle tippa det dubbla för badbaljan 17M 1960-64.
    Av motsvarande Oplar tillverkades betydligt fler. Båda märkena rostade nå´t kopiöst. De flesta var skrot efter tio år. Inget specifikt för Ford och Opel. Sönderrostning på nolltid gällde för de flesta bilfabrikat. Hälsn/Jörgen

    1. Schysst, man får gratulera! Hur är den att köra? Rekorden från samma år är rätt OK, men slö. Drar lite bensin och svajar härligt.

      Jag gillar barocktaunusen också, men jag tycker att rekorden lyckas bättre med att kopiera de amerikanska linjerna. Badkarsmodellen är som en liten Thunderbird (61-63)

  3. Jo tack, den är härlig att köra. Det var den första Forden (bilen?) med
    Mc Pherson stötdämpare fram och det märks. Man gungar skönt i soffan och väghållningen efter den tidens mått är kalas. 6o modiga hästar och hela tre växlar! Topphastigheten var 128 km/h. Har nyligen vart uppe i 120 men tordes inte mer. Kan inte förnamnet på varje skruv än, så man får ta det lugnt. Googla på Ford Fairlane (Crown Victoria) 1956 och sedan på Ford Taunus 17m P2 1957-60, så ser du likheten.
    Opel Rekord var också läcker på sin tid. en riktig fattigmans raggarbil. Har du en sådan? Kapitän skulle man ha haft! Slumpen gjorde att det aldrig blev av att åka Opel, annars kanske jag hade tyckt som dig.
    Apropå raggare, så stämmer det inte riktigt att 17M var min första bil. En sommar på 60-talet var jag tredjeparts ägare till en Crown Victoria. Hade inget körkort, så jag fick sitta bak med tjejerna, vilket jag inte hade något emot….
    Natti natti!
    Jörgen

    1. Ja, det är verkligt lika de där två. Dock är den tyska varianten betydligt mindre. Rekorden tycker jag påminner om en Buick.

      Jag har en Kapitän, av årsmodell 62/63 (en halvårsmodell). Royalblå med helsoffa, ty det är standardversionen, inte de luxen. Jag gillar den skarpt. Hyfsad prestanda (100 hästkrafter) och bra köregenskaper på asfalt. Relativt tyst och helt OK komfort. jag gillar designen också. Lite stramare, men med panoramaruta. Jag anatr att man plankat terrasstaket från GM:s bilar 59-60.

  4. Grattis till glidarvagnen! Närmare amerikanare kan man inte komma.
    Hälsn/Jörgen

Leave a Reply to Jörgen Schwarz Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *